DSCN7602Beste lezer,
Met deze nieuwsbrief houden we u graag op de hoogte van de projecten die Stichting Romario ondersteunt. Op dit moment zijn Claudia en Mirjam in Suriname om de projecten te bezoeken, dus extra leuk om nu mee te lezen met onze belevenissen!

Ontstaan Stichting Romario
Even in het kort voor de mensen die nog maar kort bij Stichting Romario betrokken zijn. In het najaar van 2013 is Mirjam met Geeske voor twee maanden naar Suriname vertrokken om daar vrijwilligerswerk te doen. Voor Mirjam was deze reis een stapje verder in een proces in haar leven om vorm te geven aan haar plek in Gods Koninkrijk, waar zij graag dienstbaar aan wil zijn.
Tijdens haar verblijf in Suriname raakte ze steeds meer onder de indruk van de verschillende gewoontes en tradities, de prachtige natuur, het klimaat, de geschiedenis en de verschillende bevolkingsgroepen in Suriname. En doordat zij hier langere tijd was, kon ze waardevolle contacten opbouwen, zoals met de medewerkers van Lob Makandra.
Lob Makandra werkt vanuit een christelijke visie, willen iets betekenen voor minder bedeelde mensen en willen ook op maatschappelijk gebied iets voor het land doen.
Het werk dat zij bij Lob Makandra deed, was o.a. thuiszorgwerk en praktische hulp verlenen. Zo kwam ze terecht bij het gezin van Romario. Ze verzorgde hem twee keer per week en gaf zijn ouders adviezen over de verzorging van hem. Ook is ze bij mevrouw Pavion geweest, een bejaarde dame uit de gemeenschap. Daarnaast heeft ze plannen gemaakt om de bibliotheek van Lob Makandra op te knappen.
Tijdens haar verblijf in Suriname kwamen er een paar dingen bij elkaar: de nood in dit land, de goede samenwerking met Lob Makandra en haar wens om op deze manier iets te kunnen doen in Gods Koninkrijk. Zo is het idee ontstaan van Stichting Romario. De missie van Stichting Romario is om vanuit naastenliefde waarde toe te voegen aan menselijke levens.
Op dit moment is Mirjam weer in Suriname, samen met Claudia. Zij bezoeken de mensen en de projecten die Stichting Romario ondersteunt. Ook gaan ze kijken wat zij verder kunnen betekenen voor minder bedeelde mensen in Suriname.

DSCN7601Claudia en Mirjam stellen zich voor
Ik ben Claudia en ik ben 65 jaar. Sinds maart 2014 gepensioneerd en oma van vijf kleinkinderen. Mirjam en ik kennen elkaar van het werk. Ik ben geboren in Suriname en toen ik hoorde dat Mirjam naar Suriname ging was ik dol enthousiast. Ook het werk wat ze daar doet spreekt me erg aan. Door mijn enthousiasme voor Suriname en om familie te bezoeken ben ik met Mirjam mee gegaan. Ik vind het leuk om te kijken bij de projecten van Stichting Romario en mee te helpen. Mevrouw Pavion heb ik al in mijn hart gesloten.

Ik ben Mirjam en ik ben 31 jaar. In het dagelijks leven begeleid ik mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. In mijn vrije tijd ben ik actief voor Stichting Romario, ik ben voorzitter van het bestuur en onderhoud de contacten in Suriname. Omdat ik in 2013 ook in Suriname ben geweest is het heel bijzonder om weer terug te zijn. Mijn passie is om in contact te komen met mensen en waar mogelijk hen te ondersteunen en de liefde van Jezus te laten zien.

De eerste dagen in Suriname
We zijn nu drie dagen in Suriname. We waren snel gewend, het voelde voor ons allebei als thuiskomen. De afgelopen dagen hebben we vooral gebruikt om te acclimatiseren en familie van Claudia en bekenden van Mirjam te bezoeken. Overal worden we hartelijk ontvangen en het is fijn om familie en vrienden weer te ontmoeten. We genieten van het warme weer (gemiddeld 30 graden) en van heerlijke Surinaamse gerechten zoals Pom, Bami en Nasi maar ook heerlijke vruchten zoals manja’s (mango) en papya’s. Vruchten zijn hier echt lekker van smaak, heel anders dan in Nederland.

DSCN7588DSCN7597

Mevrouw Pavion
Woensdag zijn we op bezoek geweest bij mevrouw Pavion. Inmiddels woont ze in een huisje op het terrein van Lob Makandra. Ze is er dus mooi op vooruit gegaan. Ze was heel erg blij om ons te zien en we werden met open armen ontvangen. We zullen in de komende weken vaker bij haar bezoek gaan en kijken wat we voor haar kunnen betekenen.

DSCN7604DSCN7612

Bibliotheek
Op woensdag hebben we ook de nieuwe bibliotheek bekeken. Het is allemaal heel mooi geworden. Er staan mooie boekenkasten en de open traliehekken zijn vervangen door blauwe afscheidingen waardoor de boeken schoon en droog staan. Op dit moment lenen de kinderen van de Bijbelclub op vrijdagmiddag boeken uit de bibliotheek. Binnenkort start op woensdagmiddag de bibliotheek voor kinderen uit de buurt. Zo’n 30 kinderen komen elke dinsdag, woensdag en donderdag tussen 16.00 en 18.00 uur spelen in de speeltuin. Deze kinderen zijn dus nu bekend op Lob Makandra en kunnen ook boeken gaan lenen. Roshina begeleid deze kinderen, een hele prestatie om met zo’n groep kinderen op te trekken. We hebben bewondering voor haar. We zijn van plan in de komende weken haar een aantal keer te gaan helpen, door activiteiten met de kinderen te gaan doen.

Inzamelen van spullenDSCN7610
In Nederland hebben veel mensen spullen gegeven voor Suriname. In december hadden we al twee grote dozen verstuurd met de boot. In de week voordat wij in Suriname kwamen, waren deze dozen aangekomen. Jennifer had de dozen al voor ons opgehaald en we konden die dus gaan uitpakken. De boeken hebben we in de bibliotheek gezet en het speelgoed in kleinere dozen gedaan. Deze gaat Jennifer gebruiken om uit te delen aan de kinderen of gaat ze gebruiken als prijsjes bij spelletjes. De overige spullen die we in Nederland hadden ingezameld zijn naar Stichting Jaezer gegaan, zij verspreiden de spullen ook weer over een aantal doelen in het buitenland. Als we terug zijn in Nederland gaan we weer starten met het inzamelen van kleding, speelgoed en boeken.

Inschrijven voor deze nieuwsbrief
Als u zich nog niet in heeft geschreven voor deze nieuwsbrief dan kan dat via onze website: www.stichtingromario.nl. Klik in het menu op ‘nieuwsbrief’ en vul uw e-mailadres in.