Beste allemaal,

Er zijn al weer ruim twee weken voorbij. De tijd gaat voor ons gevoel ontzettend snel. Dat komt vast omdat we zoveel meemaken. Werken hebben we de afgelopen dagen afgewisseld met een tour naar Jodensavanne. Een gebied waar eeuwenlang Joden hebben gewoond.

In de afgelopen weken zijn we een aantal keer geconfronteerd met de Surinaamse manier van werken en doen. Het blijft ons soms nog verbazen, aan de andere kant kunnen wij hier ook leren om echt de tijd voor iets te nemen. Het is goed om te beseffen in welke cultuur we werken en hoe we daarmee om kunnen gaan. We kunnen er gelukkig met mensen over praten die hier al langer wonen en werken en dat is fijn.
Hieronder nog een paar foto’s van de verjaardag van Mario.

Buurthuis
In de afgelopen weken zijn we veel in het buurthuis geweest. De kinderboeken staan nu in de computer, in een Excel bestand.
Verder zijn we een aantal middagen wezen helpen met de activiteiten in het buurthuis. We hebben o.a. met de kinderen boekjes gelezen. Het valt op dat kinderen slecht Nederlands kunnen lezen en schrijven en ze zijn ook moeilijk te verstaan. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ze thuis vooral Surinaams spreken. Ze worden dus eigenlijk tweetalig opgevoed. Op de scholen leren de kinderen Nederlands maar door de overvolle klassen is er weinig aandacht voor de individuele leerlingen. Ook wordt er weinig doelgericht lesgegeven waardoor kinderen minimale lesstof krijgen aangeboden. We hebben de kinderen ook voorgelezen en hopen hiermee te laten zien aan de kinderen dat lezen leuk is en dat ze daarvan kunnen leren.
We hebben zelf ook een activiteit met de kinderen gedaan. De kinderen van basisschool ‘de Open Kring’ in Nijkerk hadden tekeningen gemaakt en brieven geschreven aan kinderen in Suriname. We hebben de brieven samen gelezen en toen mochten de kinderen een brief terug schrijven. En Claudia heeft met een paarmeisjes kettingen gemaakt.
Volgende week gaan we starten met het uitlenen van boeken aan deze kinderen.

DSCN7762 DSCN7776

IMG_0745 IMG_0742

Mario
Stichting Romario heeft een douchestoel gekocht voor Mario. Nu hoeft hij niet meer op de grond te liggen om gedoucht te worden. Mirjam en zijn moeder verzorgen hem samen als Mirjam bij hen is. De douchestoel is niet helemaal perfect omdat Mario zijn zithouding erg slecht is. Eigenlijk zou hij op een badbrancard gedoucht moeten worden maar daar is geen ruimte voor in huis. Maar we zijn dankbaar met de kleine vorderingen die we kunnen maken. Wie weet dat er in de toekomst nog mogelijkheden zijn om de badkamer aan te passen zodat er geen drempels meer zijn.
De huidige rolstoel van Mario is weer aangepast zodat Mario er weer goed in zit. Een ergotherapeut van het Academisch Ziekenhuis heeft hiervoor meegekeken en adviezen gegegeven. Het is fijn dat deze professionele hulp ingeschakeld kon worden.

IMG-20150204-WA0013 IMG-20150204-WA0011

IMG-20150204-WA0012Academisch Ziekenhuis Paramaribo (AZP)
Mirjam is in de afgelopen week naar het AZP geweest. We zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om daar lessen te verzorgen voor zusters, met medewerking van Marjan de Jonge, een tante van Mirjam. In een van de volgende nieuwsbrieven zullen we hier meer over vertellen.

gebed

Dit werk in Suriname kunnen we alleen doen door de kracht en zegen die God geeft voor dit werk.

Dankpunten:

• Voor de activiteiten in het buurthuis die aangeboden worden door de regering van Suriname.
  • Voor Gods leiding in de projecten waar we mee bezig zijn.

Gebedspunten:

• Dat de activiteiten in het buurthuis mogen bijdragen aan een goede ontwikkeling van de kinderen want dat biedt hen meer kansen voor de toekomst.
  • Voor een goede uitwerking van het scholingsproject in het AZP.