Maak kennis met Romario

Romario woont bij zijn ouders in Wanica, een district in Suriname nabij Paramaribo. Romario werd gezond geboren maar toen hij 1,5 jaar was kreeg hij koorts. Helaas hebben de artsen een hersenvliesontsteking onderkend, hierdoor heeft Romario een ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Hij heeft een ernstig verstandelijke beperking, een lichamelijke beperking en epilepsie. Door zijn beperkingen kan Romario niet zelf bewegen en lopen, ook kan hij niet praten.

Romario wordt thuis verzorgd door zijn ouders en vier zussen. Dat doen ze heel liefdevol en ze willen Romario graag zelf blijven verzorgen. Vanwege het feit dat de sociale voorzieningen in Suriname heel slecht zijn, loopt de familie tegen financiële en andere beperkingen aan. De familie van Romario had nog nooit hulp gekregen bij de verzorging van Romario.

In Oktober 2013 kwamen wij voor het eerst bij Romario en zijn familie. We zagen hoe liefdevol Romario werd verzorgd maar ook hoe zwaar het voor hen is. Romario woont met zijn ouders op een bovenverdieping, had geen rolstoel en kwam daardoor bijna niet buiten. ’s Morgens wordt hij uit bed getild en op de vloer van de badkamer gelegd om gewassen te worden.

Zeven weken mochten we, samen met zijn familie, voor Romario zorgen. We hebben zijn wonden verzorgd waardoor de wonden konden genezen. Ook zijn we op zoek gegaan naar een fysiotherapeut, om van haar begeleiding te vragen, zodat de armen en benen van Romario onder professionele begeleiding doorbewogen worden.

Nu ondersteunen we Romario met verzorgingsartikelen zoals luiers. Goede luiers zijn moeilijk te krijgen in Suriname. Via de DA-drogisterij in Paramaribo kunnen we luiers bestellen die de familie dan op kan halen.